-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52033 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

«مراء» به چه معناست؟
مراء به معناي جدال و مجادله است. به نظر مي رسد جدال اين است كه انسان با مرد ديگري بحث كند و انگيزه بحث روشن شدن واقع نباشد و پس از آن كه مطلب روشن شده يا مطمئن است كه ادامه بحث اثري ندارد، به بحث ادامه دهد در احاديث از جدال كردن نهي شده است. با توجهي بيشتر در مي يابيم كه مراء مذموم است; زيرا زمينه ساز نفاق و بيماري قلب است و دوستي پايدار را فاسد مي كند. رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) مي فرمايد:«لايستكمل اعبد حقيقه الايمان حتي يدع المراء;(1) ايمان بنده كمال نمي يابد، مگر اينكه مراء را ترك كند».همچنين انگيزه آن غلبه يافتن بر حريف است. امام هادي((عليه السلام))مي فرمايد:مغالبه با عث قطع پيوندهاست».
اما جدال دو قسم است: 1. جدالي كه هماهنگ با مراء است. 2. جدال احسن(2) كه
ـــــــــــــــــــــ
1 - بحار الانوار، جلد2، ص 83; نقل از ميزان الحكمه، جلد 2.
2 - سوره نحل، آيه 124، نقل از ميزان الحكمه، جلد 2.

ـ2021ـ
براي تثبيت عقيده ارزشمند ديني، با روشنگري و شكيبايي دنبال شود. از همين رو افتخار پيامبر((صلي الله عليه وآله)) اين بود كه:«نحن المجادلون في دين الله;(1) ما مباحثه كنندگان در دين خدا هستيم».
از آنجا كه اكنون برخي اين امر را با بحث و جدال بيهوده و تحت عنوان روشنگري ديني اشتباه گرفته اند، اين بخش از كلام مرحوم نراقي را نقل مي كنيم.
مراء و جدال عبارت است از اعتراض بر سخن فرد ديگر و اظهار نقص كلام او به قصد پست كردن آن شخص و اظهار زيركي خود، بدون فايده اخروي، كه از اخلاق مذموم است; خواه در مسائل علمي باشد، و خواه در غير آن; اعتراض به حق باشد يا به باطل. مگر آنكه اين اعتراض در مسائل ديني و به قصد فهمانيدن يا فهميدن حق باش، به شرط آنكه اگر طرف مقابل مطلب حق را بگويد، انسان دلتنگ نشود. به خلاف مراء كه اگر حق از سوي طرف مقابل بيان شود، بدحال مي شود و هميشه مي خواهد آنچه او
ـــــــــــــــــــــ
1 - بحار الانوار، جلد 2، ص 125، نقل از ميزان الحكمه، جلد 2.

ـ2022ـ
مي گويد، صحيح باشد.
...انسان مبتلا به مراء هميشه در پي آن است كه سخني از كسي بشنود و در آن دخل و تصرّفي كند و دنبال آن را بگيرد و از اين كار لذت نيز مي برد، خصوصاً در جمعي كه افرادي با عقل و سنجش كمتر باشد، كه او را به اين صفت ستايش كنند و گويند كه فلاني جدلي يا سخنگوي ماهر بي نظيري است و كسي نمي تواند او را ملزم كند. و احمق كسي است كه از اين تمجيدها خوشحال شود. چرا كه او از خباثت باطني خود غافل است و غالباً مايل است طرف بحث او جاهل و ناداني باشد، تا بتواند بر او غلبه كند!.(1)

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - خلاصه معراج السعاده; معلم اخلاق، ص 143-144.

ـ2023ـ
             اخـلاق و تربيت
             رذائل اخلاقي                            حسـد                         

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.